Stellenausschreibungen von CCCA Mitgliedern

Studentische:r Mitarbeiter:in im Bereich Transdisziplinäre Forschung

Das Wegener Center für Klima und Globalen Wandel an der Universität Graz sucht eine:n engagierte:n studentische:n Mitarbeiter:in zur Unterstützung des EU-Forschungsprojekts HeriSol – einer Initiative zur Integration innovativer Energielösungen im baukulturellen Gebäudebestand am Beispiel der Terrassenhaussiedlung in Graz-St. Peter.

Deine Aufgaben:

  • Unterstützung bei der Planung und Durchführung eines Living Labs in der Terrassenhaussiedlung Graz-St. Peter
  • Koordination und Organisation von Workshops, Umfragen und partizipativen Forschungsformaten mit Bewohner:innen und anderen Stakeholdern
  • Aufbereitung und Analyse von Daten zu sozialen, rechtlichen und technischen Aspekten
  • Unterstützung bei der Kommunikation mit Projektpartnern, Behörden und der Öffentlichkeit
  • Erstellung von Berichten, Präsentationen und Publikationen

Dein Profil:

  • Student:in in einem relevanten Studiengang (z. B. Umweltwissenschaften, Soziologie, Architektur, Geographie, Energie- oder Rechtswissenschaften)
  • Interesse an transdisziplinärer Forschung und den Themen Nachhaltigkeit, Energie und:oder Baukultur
  • Ausgeprägte Kommunikations- und Organisationsfähigkeiten
  • Sicherer Umgang mit gängigen Office-Anwendungen
  • Bereitschaft in einem internationalen Team flexibel und eigenständig zu arbeiten
  • Sehr gute Deutsch- und Englischkenntnisse in Wort und Schrift

Wir bieten:

  • Mitarbeit an einem renommierten Forschungsinstitut in einem EU-weiten, innovativen und transdisziplinären Forschungsprojekt mit Praxisbezug
  • Möglichkeit, aktiv zur Gestaltung eines nachhaltigen Energieumgangs und zur Transformation des Gebäudebestandes beizutragen
  • Flexible Arbeitszeiten und Einblicke in den Forschungsalltag am Wegener Center der Universität Graz
  • Arbeitszeit von ca. 10-15 h:Woche ab voraussichtlich 01.03.2025 für 6 Monate
  • Vergütung nach dem Kollektivvertrag der Universitäten

Besonderheit: Im Rahmen der Tätigkeit besteht die Möglichkeit eine Masterarbeit in enger Zusammenarbeit mit dem Forschungsteam und dem Wegener Center zu schreiben. Themenvorschläge, die sich aus den Projektinhalten ergeben, können individuell entwickelt werden.

Bewerbung: Bitte sende deine Bewerbungsunterlagen (Motivationsschreiben, Lebenslauf) bis spätestens 10.02.2025 per E-Mail an: Dr. Andrea Jany, andrea.jany@uni-graz.at 

Wir freuen uns auf Deine Bewerbung!

Postdoc in Atmospheric Transport Modelling (3 + 3 years)

At the University of Vienna more than 10,000 personalities work together towards answering the big questions of the future. Around 7,500 of them do research and teaching, around 2,900 work in administration and organisation. We are looking for a/an Postdoc in Atmospheric Transport Modelling (3 + 3 years) 

Job vacancy starting: 04/01/2025 | Working hours: 40,00  | Classification CBA: §48 VwGr. B1 lit. b (postdoc) 

Limited contract until:

Job ID: 3401

Explore and teach at the University of Vienna, where over 7,500 brilliant minds have found a unique balance of freedom and support. Join us if you’re passionate about groundbreaking international research and academic excellence. Ready to be part of our team? Let’s shape the future together!

Your personal sphere of play:

The research group “Atmospheric Transport Processes”, led by Prof. Andreas Stohl, is part of the Department of Meteorology and Geophysics. The group develops the Lagrangian transport model FLEXPART and studies all aspects of transport in the atmosphere, ranging from greenhouse gases to pollutants, water vapour and heat, and we use inverse modelling techniques to determine sources of greenhouse gases or air pollutants.
 
To learn more about our team, we invite you to visit our website: https://flexteam.univie.ac.at/. To learn more about FLEXPART, visit https://www.flexpart.eu/.
 
We seek a highly motivated postdoctoral researcher, who will contribute to the research conducted in our team. While we expect you to work with the FLEXPART model, you can also propose your own research topics. These could be, for instance, theoretical and numerical improvements of FLEXPART, development of new application fields for the model, or novel applications of the model in research fields that we already cover (e.g., analysis of ice core data; transport of heat, water, greenhouse gases, radionuclides or air pollutants in the atmosphere; inverse modelling; Lagrangian re-analyses). 

The position is available from April 2025, but a later starting time might be negotiated. The review of applications will begin on January 20, 2024. The search will continue until the decision is made but we aim for a decision as soon as possible after that. We offer an initial contract for three years. This contract can be extended to six years in total by mutual agreement.

Your future tasks:

Active participation in research & teaching, which means you will:

  • Contribute to the maintenance and further development of the Lagrangian transport model FLEXPART;
  • Using FLEXPART, you will conduct research on topics that you can select yourself within the general interests of our group;
  • Write and contribute to project applications and the acquisition of third-party funding, and help to manage the projects;
  • Provide scientific and technical support to team members, FLEXPART co-developers and students;
  • Teach independently within the scope of the provisions of the collective bargaining agreement, including the (co)supervision of BSc and MSc theses;
  • Publish your scientific results in peer-reviewed journals;
  • Strengthen the collaborative culture of our team and the Department.

You will require: 

  • Completed Ph.D. in the atmospheric sciences (e.g., meteorology, climatology), or a related field;
  • Programming and data analysis experience;
  • A good team spirit and willingness to collaborate;
  • Strong English communication skills.

These skills would be an advantage:

  • Experience with Lagrangian transport models;
  • Expert knowledge of programming, preferably in Python and/or Fortran.

What we offer:

A longer-than-average postdoctoral contract with freedom to choose your specialized research topics: This is a university-funded position that will allow you more freedom than typical project-funded positions. It will give you the chance to shape your research profile and establish yourself as a leading expert in the field.

Inspiring and supportive working atmosphere: You will be part of an international team in a healthy and fair working environment with excellent research infrastructure. You will not perform your work in isolation but collaborate with a strong research team

Fair salary plus health care and social benefits: The gross salary of at least EUR 4.752,30 (14 times per year) allows for a comfortable life in a vibrant city with affordable housing prices and quick access to the outdoors. Please note that salaries will be increased by 3.8% from February 2025.

Work-life balance: You have flexible working hours and the option to partly work from home (within Austria) upon agreement.

Training and coaching: We offer you the opportunity to develop your skills on an ongoing basis.

Equal opportunities for all: We welcome diverse personalities in our team!

The University of Vienna aims to become carbon neutral by 2030: We fully support low-carbon options for travelling.

It is that easy to apply:

  • With a short letter stating your interest in the position, and ideas of what you would like to do with FLEXPART;
  • With your CV including a list of publications;
  • With contact details of two persons who could provide a recommendation upon request;
  • Via our job portal / Apply now -  button.

If you have any content questions, please contact: Andreas Stohl, andreas.stohl@univie.ac.at

We look forward to new personalities in our team! 
The University of Vienna has an anti-discriminatory employment policy and attaches great importance to equal opportunities, the advancement of women and diversity. We lay special emphasis on increasing the number of women in senior and in academic positions among the academic and general university staff and therefore expressly encourage qualified women to apply. Given equal qualifications, preference will be given to female candidates.

Application deadline: 01/27/2025 (MM-DD-YYYY)

Research Engineer (f/m/d) for Computational Urban Planning

As Austria's largest research and technology organisation for applied research, we have set ourselves the goal of making substantial contributions to solving the major challenges of our time, climate change and digitalisation. To achieve our goals, we rely on our specific research, development and technology competencies, which are the basis of our commitment to excellence in all areas. With our open culture of innovation and our motivated, international teams, we are working to position AIT as Austria's leading research institution at the highest international level and to make a positive contribution to the economy and society. 
  
Our Center for Energy develops sustainable solutions for the future energy system, taking into account technological, regulatory and economic requirements. The topic portfolio is based on three central systems: Public Energy Supply Systems, Industrial Energy Systems and Cities & Built Environment. 
  
Our multinational team Urban Development & Mobility Transformation located in Vienna is seeking for new Ingenious Partner. 
We focus on researching and applying innovative tools and methods for the computational design of resilient and sustainable cities in an interdisciplinary manner. Together with our team of experts you will be pioneering new ways to develop and apply novel computational urban design approaches in an international project environment.https://www.ait.ac.at/

CENTER FOR ENERGY

  • Your work will be driven by AIT’s computational urban planning workflow design within the framework of the City Intelligence Lab and you identify relevant trends and translate them into research strategies.
  • You enlarge the professional cooperation network of the organization and support the acquisition of new projects through communication with existing partners and actively approaching new partners.
  • As an experienced urbanist, you are creating new workflows with computational models (e.g. parametric approaches for the rapid generation of design variants) and applying them in complex urban planning projects.
  • You use your practical knowledge and planning experience to synthesize various urban design concepts through the use and development of computational models and workflows.
  • You are responsible for acquiring and managing international urban planning projects, lead interdisciplinary project teams and communicate with customers for developing new services and tools.
  • You successfully acquire, develop and lead relevant projects with clients and achieve a real impact by assisting urban design and planning with novel digital techniques for the urban development practice of the future.
  • You work together with a team of experts to develop/evaluate urban designs based on computational models and digital workflows in the context of urban planning, energy, mobility and climate.
  • In this role you become part of a well-established organization and international player in applied research for innovative urban design and planning solutions.
  • You benefit from a highly innovative environment in the field of digital resilient cities, flat hierarchies, and a great room for creative maneuver.

Your qualifications as an Ingenious Partner:

  • Master’s degree in Urban Planning, Spatial Planning, Urbanism, or related fields
  • Minimum of 3 years of professional experiences in international urban planning projects
  • Experience in funded project acquisition and biding processes including proposal writing and management is an asset
  • Familiarity with design computation tools like Grasshopper for Rhino3D (knowledge in GIS would be an advantage)
  • German and English language skills in writing and presenting are essential.

What to expect: 
The minimum gross annual salary on a full-time basis (38,5 h / week) according to the collective agreement is EUR 59.934,--. The actual salary will be determined individually, based on your qualifications and experience. In addition, we offer company benefits, flexible working conditions, individual training and career opportunities

At AIT diversity and inclusion are of great importance. This is why we strive to inspire women to join our teams in the field of technology. We welcome applications from women, who will be given preference in case of equal qualifications after taking into account all relevant facts and circumstances of all applications. 

Please submit your application documents including your CV, cover letter and certificates online: Apply now!

Call for Master's thesis

Title (working title)

Challenges and Methodological Considerations in Prioritizing Social Indicators in Social Life Cycle Assessment: Insights from Experienced Researchers 

Background

Social Life Cycle Assessment (SLCA) is a valuable tool for evaluating the social impacts of products and processes across their life cycle. However, the process of selecting and prioritizing social indicators/issues in SLCA presents various challenges, methodological considerations, and complexity. The complexity arises from the diverse and often qualitative nature of social impacts, making the selection of indicators not only challenging but also subjective. An additional challenge stems from the need to align the selected indicators with the specific context, product, or process being assessed, further complicating the prioritization process. Moreover, the lack of standardized guidelines or universally accepted frameworks for indicator selection adds another layer of complexity to this prioritization step in SLCAs. Furthermore, identifying and operationalizing relevant indicators/social topics to capture the granularity of social impact while being feasible in the context of the assessment is a methodological hurdle. Therefore, a deeper understanding of the complexity and identifying different challenges in this prioritization step in SLCAs is crucial to obtain possible recommendations and optimize future SLCA procedures.

The aim of this study

To gain deeper insights into the challenges, it is imperative to examine the experiences and recommendations of researchers who have engaged in the prioritization of social indicators in SLCA. After all, the researchers are the ones who have implemented and experienced the different methods. Accordingly, this Thesis addresses the challenges associated with topic prioritization methods and methodological considerations. It draws on the experiences of researchers engaged in this crucial first step of SLCA. Therefore, the study aims to shed light on the real challenges faced by researchers and find recommendations for dealing with the complexity of prioritizing social indicators.

Methods

  • Literature review

  • Scientific methods (e.g., interviews, surveys, workshops)

Results

The results will provide important insights into the experiences of the various researchers in the studies and identify the challenges in implementing these prioritization methods. At best, the results will also include recommendations for studies/researchers to facilitate and improve future methodological decisions.

Requirements and general conditions

  • Start: immediately (but flexible)
  • Effort: Publication planned

Supervision: Claudia Mair-Bauernfeind, PhD

Co-Supervision: Martina Zimek, PhD

If you are interested, please contact Martina Zimek and Claudia Mair-Bauernfeind until 31th January, 2025.

Tel.: 

+43 (0)316 380 – 3231 (Martina Zimek)

+43 (0)316 380 – 7346 (Claudia Mair-Bauernfeind)

Email: martina.zimek@uni-graz.at & claudia.mair@uni-graz.at 

Wissenschaftliche Mitarbeiter:in im Erdbebendienst (w/m/d, 8 Stunden/Woche, 1190 Wien)

Arbeiten für unsere Zukunft!
Die GeoSphere Austria ist der nationale geologische, geophysikalische, klimatologische und meteorologische Dienst in Österreich. Wir verbinden über 150 Jahre an Erfahrung und Kompetenz mit neuesten Forschungsergebnissen und stellen dabei bei all unseren Bestrebungen immer die Bedürfnisse der Menschen in den Vordergrund. Mit über 500 Expertinnen und Experten sind wir der/die Wissenspartner/in zu den Themen Wetter, Klimawandel, Rohstoffsicherheit, Geologie, Umwelt, Naturgefahren und Grundwasser.

Das bewegst Du:
Du unterstützt den österreichischen Erdbebendienst bei der Auswertung von Erschütterungsereignissen, der Erstellung von Berichten und der Entwicklung von Auswertungsmethoden. Als Teil unseres Teams bist Du maßgeblich für folgende Aufgaben verantwortlich:

  • Durchführung der seismischen Auswertung und Analyse im Routinebetrieb
  • Forschung und Entwicklung zur Verbesserung des Erdbebendienstes (Produkte für Beratung im SKKM, Untersuchung von Erschütterungsereignissen hinsichtlich räumlicher und zeitlicher Veränderung der Seismizität, Bestimmung von Herdmechanismen, 3D-Lokalisierung mit NLLoc und mit relativen Methoden)
  • Erstellung von Berichten
  • Mitarbeit bei der Auskunftstätigkeit
  • fallweise Rufbereitschaft
  • Mitarbeit bei der Öffentlichkeitsarbeit (Vorträge, Interviews, Newsbeiträge)
  • Mitarbeit bei Multi-Hazard-Projekten (AMAS, ARISTOTLE)
  • Teilnahme an Tagungen, Workshops, Vorträgen, Arbeitsgruppen

Deine Skills:

  • abgeschlossenes Studium der Geophysik
  • gute Kenntnisse der Geographie und Geologie Österreichs
  • unbeschränkter Zugang zum österreichischen Arbeitsmarkt
  • fundierte Kenntnisse in der Seismologie und in seismischer Signal-Analyse
  • selbstständiges Arbeiten, Verantwortungsbewusstsein, Teamfähigkeit, Flexibilität, Belastbarkeit, soziale Kompetenz, Kommunikationsfähigkeit
  • Bereitschaft zur Aus- und Weiterbildung
  • sehr gute Deutschkenntnisse in Wort und Schrift
  • gute Englischkenntnisse in Wort und Schrift

Deine Benefits bei uns:

  • Bruttojahresgehalt: ab 52.024 € (auf Vollzeitbasis) – Die Entlohnung ist abhängig von der Qualifikation und erhöht sich auf Basis der gesetzlichen Vorschriften durch anrechenbare Vordienstzeiten
  • Universelle Benefits: Pluxee Gutscheine, Betriebskantine
  • Healthprogramm: Rückenfitness, Tischtennis-Tisch verfügbar
  • Arbeitsmodell: Flexible Arbeitszeitgestaltung (Gleitzeit und Homeoffice Möglichkeiten), 4-Tage Woche kann vereinbart werden
  • Social Impact: Familienfreundliches Umfeld
  • Modernes Office: Ergonomische Arbeitsplätze mit Nutzungsmöglichkeiten des Gartens auf dem Betriebsgelände (auch für Meetings)
  • Dein Aufgabengebiet: Abwechslungsreich und eigenverantwortlich
  • Entfaltungsmöglichkeit: Gestaltend tätig werden – etwas bewegen
  • Krisensicher: In einem erfolgreichen Unternehmen, das einen wichtigen Beitrag für unsere Zukunft erbringt

Werde Teil unseres Teams und gestalte die Zukunft mit uns gemeinsam! Wir freuen uns auf Deine Bewerbung! Bitte richte diese bis einschließlich 03.02.2025 unter Angabe der Zahl 749/24_120 per E-Mail an Dr. Ramon Egli unter ramon.egli@geosphere.at und an das Bewerbungsteam der GeoSphere Austria unter bewerbung@geosphere.at 

Füge Deiner Bewerbung bitte folgende Unterlagen bei:

  • Lebenslauf
  • Motivationsschreiben
  • relevante Zeugnisse, Referenzen und Nachweise

Wir schätzen Vielfalt und begrüßen daher alle Bewerbungen – unabhängig von Geschlecht, Nationalität, ethnischer und sozialer Herkunft, Religion/Weltanschauung, Behinderung, Alter sowie sexueller Orientierung und Identität. Du stimmst mit Deiner Bewerbung der Verarbeitung Deiner personenbezogenen Daten ausdrücklich zu.


Weitere Stellenausschreibungen

Projektmanager:in im Bereich Klimawandel, Forschung und Kulturlandschaft (30 Std., ganzjährig)

Was es zu tun gibt:
Selbstorganisierte Bearbeitung eines Förderprojekts zum Thema Klimawandel, Forschung und alpiner Siedlungsraum, Unterstützung bei laufenden Projekten, Mithilfe bei Besucher:innenbetreuung und Infostelle

Das bringst du mit:

  • Abgeschlossenes Studium in einem themenrelevanten Bereich
  • Erfahrung in der Systematik von Förderprojekten (LEADER, LE, internationale Projekte)
  • Erfahrung bei der Durchführung von Projekten & Projektmanagement
  • Affinität zu Kulturlandschaftsthemen, Entwicklung im ländlichen Raum und Klimawandelanpassung
  • Freude an der Arbeit mit Menschen
  • ausgeprägte Teamfähigkeit
  • Gute Sprachkenntnisse in Wort und Schrift (Deutsch und Englisch)

Gehalt: €2.500/40h brutto, je nach Qualifikation Möglichkeit zur Überbezahlung

Wir freuen uns auf Ihre aussagekräftigen Bewerbungsunterlagen inkl. Lebenslauf mit Foto bis spätestens 28. Februar 2025 an: fs@naturpark-oetscher.at 
Langseitenrotte 140
3223 Wienerbruck
T 02728/211 00
info@naturpark-oetscher.at 
www.naturpark-oetscher.at